Wednesday, December 30, 2015

Perang Jamal

Umat Islam mula dilanda ombak fitnah semasa zaman pemerintahan  saidina Uthman bin Affan R.A. Khulafa ar-Rasyidin yang ke 3, apabila puak pemberontak yang diketuai oleh Abdullah bin Saba', seorang Yahudi, tidak berpuas hati di atas pemerintahan saidina Uthman.

Para pemberontak bertindak berani tanpa menghiraukan umat Islam yang berada di sekitar kota Madinah, apabila beberapa kali mengancam keselamatan saidina Uthman. Beberapa siri dialog juga berlaku antara khalifah yakni saidina Uthman dan puak pemberontak, namun dialog tersebut tidak pernah mencapai kata putus sehinggalah beliau dibunuh.

Malam sebelum Uthman dibunuh, beliau telah bermimpi berbuka puasa bersama Nabi. Di dalam mimpi tersebut, beliau telah diberitahu oleh Nabi agar jangan sekali-kali tunduk kepada permintaan puak pemberontak tersebut. Selain itu, pada hari Uthman dibunuh, beliau melakukan sesuatu yang luar dari kebiasaannya dengan memakai seluar, di mana sebelumnya dia tidak pernah memakai seluar bersama jubah. Mungkin ia merupakan petunjuk bahawa Uthman telah menyedari saat kematiannya hampir tiba.

Semasa diancam oleh pemberontak, sepupu Uthman iaitu Gabenor Syria ketika itu iaitu Muawiyyah sedang menghantar pasukan khas bagi membantu Uthman yang berada di saat genting ketika itu. Saidina Ali R.A juga melakukan perkara yang sama. Namun Uthman melarang apa-apa jua bantuan diberikan kepadanya, menyebabkan bantuan tidak dapat bertindak, melainkan para pemberontak menceroboh masuk terlebih dahulu ke rumah khalifah lalu membunuhnya. Ketika itu, isteri Uthman juga cedera apabila pemberontak memotong sebahagian jarinya dan merampas kain yang mempunyai kesan darah untuk dijadikan bukti bahawa mereka telah berjaya membunuh khalifah.

Selepas kewafatan Uthman, jajahan Islam ketika itu ketiadaan khalifah selama 5 hari sehinggalah Saidina Ali dilantik selepas mendapat bai'ah daripada sahabat-sahabat seperti Talhah dan Zubair al-Awwam. Sejurus selepas menjadi khalifah, saidina Ali memecat beberapa jawatan di dalam pentadbiran yang mempunyai kaitan persaudaraan dengan saidina Uthman. Muawiyah juga pada ketika itu dikatakan dipecat tetapi beliau mengingkari arahan tersebut kerana beliau mahu urusan qisas dijalankan terhadap pembunuh Uthman terlebih dahulu. Saidina Ali juga turut mengubah pusat pentadbiran Islam dari Madinah ke sebuah tempat iaitu di Kufah, Iraq. Tujuan perpindahan pusat pemerintahan/pentadbiran tersebut adalah kerana Kufah adalah tempat yang strategik, iaitu di tengah-tengah pusat jajahan Islam ketika itu seperti Semenanjung Hijjaz, Iraq, Parsi, Mesir, Syria dan beberapa buah kawasan lagi. Ada juga pendapat mengatakan tindakan Ali tersebut adalah bagi menghalang kemaraan Muawiyah ke Iraq.

Masa berlalu dan pembunuh Uthman masih belum ditangkap untuk dibicara. Dikatakan Ali belum bertindak sedemikian kerana ijtihad beliau. Malah, sebelum wafatnya Rasulullah, baginda ada berkata bahawa semasa zaman fitnah yang melanda, Ali lebih menghampiri kebenaran. Dengan ini dapatlah disimpulkan bahawa Ali berada di pihak yang benar, meskipun pemberontak yang membunuh Uthman belum lagi dihukum ketika itu.

Tidak lama selepas itu,  para sahabat seperti Talhah dan Zubair bersama-sama dengan Ummu Mukminin iaitu Saidatina A'isyah R.A, mengumpulkan kekuatan yang terdiri daripada umat Islam untuk berjumpa dengan khalifah Ali di Kufah. Di dalam kumpulan yang dipimpin oleh Talhah, Zubair dan A'isyah R.A itu, ada juga kumpulan yang datang dari Kufah dan Basra untuk bersatu di bawah satu bumbung kebenaran dengan hasrat untuk menyatupadukan umat Islam apabila tiba di Kufah nanti. Walaubagaimanapun, selepas menempuh suatu perjalanan yang amat jauh, setibanya di sebuah tempat bernama Basra, mereka semua bermalam di sana .

Mengetahui kedatangan kumpulan dari Madinah tersebut, puak pemberontak menjadi amat cemas kerana mengetahui bahawa mereka pasti akan dapat ditangkap dan dibunuh secara qisas apabila kumpulan dari Madinah tersebut bergabung dengan tentera khalifah Saidina Ali R.A. kelak. Oleh itu, pada malam tersebut, puak pemberontak  telah merancang sesuatu sebelum terbitnya fajar keesokan harinya.


Thursday, December 24, 2015

Video mengenai penjajahan terancang oleh Amerika Syarikat terbongkar



Semasa era perang dingin antara Amerika dan Rusia beberapa tahun dahulu, Amerika amat berwaspada terhadap negara Soviet tersebut kerana Rusia merupakan seteru yang boleh mencabar Amerika ketika itu. Penjajahan Rusia ke atas negara Afghanistan menyebabkan rancangan Amerika untuk menguasai rantau Timur Tengah seakan tergugat kerana mereka khuatir Rusia yang akan terlebih dahulu menguasai rantau Timur Tengah selepas mereka berjaya menakluk Afghanistan.

Melalui sebuah video lama yang tersebar di internet, Hillary Clinton kelihatan sedang bercakap kepada seseorang mengenai perancangan yang telah dilakukan oleh Amerika dalam tahun 80-an dahulu, sehingga negara tersebut berjaya menguasai rantau Timur Tengah pada masa kini.

Menurutnya, perkara berkaitan tentera pemberontak di Pakistan, ISI, merekrut para pejuang mujahidin, termasuk mengimport wahabi yang merupakan 'jenama' Islam ketika itu, adalah agenda mereka bersama-sama dengan Presiden Amerika, Ronald Reagen yang dinaungi oleh Parti Demokrat, 20 tahun yang lampau. Akhirnya negara Soviet itu berundur dan Amerika berjaya menguasai kebanyakan negara-negara di Timur Tengah.


Wednesday, December 23, 2015

Kisah Nabi Allah Sulaiman

Sepertimana yang kita pernah pelajari di dalam sejarah nabi-nabi. Nabi Sulaiman adalah Nabi yang memiliki sebuah kerajaan yang sangat hebat yang dikurniakan oleh Allah.

Nabi Allah Sulaiman juga mempunyai mukjizat seperti dapat berkomunikasi dengan haiwan dan jin. Maka dengan itu, tentera nabi Allah Sulaiman juga terdiri daripada golongan jin, manusia dan haiwan.

DI dalam surah an-Naml, diceritakan bagaimana Nabi Sulaiman terdengar arahan daripada ketua sang semut supaya mencari perlindungan kerana khuatir bala tentera Nabi Sulaiman akan terpijak sang semut dan gerombolannya. Tetapi Nabi Sulaiaman terlebih dahulu terdengar akan arahan sang semut tersebut. Maka Nabi Sulaiman tersenyum dan segera mengalihkan laluan tenteranya agar tidak terpijak sang semut dan gerombolannya itu.

Di dalam peristiwa yang lain, ketika Nabi Sulaiman A.S mengarahkan ke semua bala tenteranya yang terdiri daripada manusia, jin dan haiwan berkumpul bagi menghadap baginda, burung hud-hud didapati tidak hadir. Lalu Nabi Sulaiman berkata,"Di manakah hud-hud? Adakah dia termasuk di dalam senarai yang tidak hadir?". Kemudian baginda berkata lagi,"Jika dia datang nanti, aku pasti akan menghukumnya dengan hukuman yang berat".

Friday, December 11, 2015

Apa itu cinta

Aku tak berape pasti le apa itu cinta sebab aku tak pernah mengalaminya ....actually...penah kot. Cinta tak berbalas. Cinte ke namanye tu? BTW, aku dah pun berusia 32 tahun. Tahun depan dah 33. Tapi seriously, korang takkan percaye ape yang korang lihat. Tuhan menganugerahkan aku sesuatu yang sangat mahal iaitu....... 'awet'.  Aku tak nampak macam lelaki yang dah lebih 3 dekad pun.

Tapi....dalam kesyukuran nikmat, ada juga ujian. Dek kerana aku yang nampak 'awet' ni, budak2 yang sebaya atau hampir sebaye ngan aku panggil aku 'adik'. Aku just nak cakap, jangan panggil macam tu. Korang buat aku terase hati. Sebab aku penah jadi mangsa buli oleh orang yang lebih mude, yang menyangka dirinya lebih tua. Sungguh tidak sedar diri langsung makhluk tersebut...

Ape salahnye panggil encik ke, atau ape2 je panggilan yang sesuai. Kemudian kalau terase diri tu tak tahan nak panggil panggilan 'berpangkat', tanye la umur dulu. Susah ke? Pas ni boleh kite praktik same-same ye....

Berbalik tentang soal cinta . Aku rase dalam banyak2 orang yang berkahwin atau bernikah , mereka mengalami apa yang dinamakan sebagai 'cinta'. Betul tak? Adik-adik kalau ade pengalaman boleh share kat ruang komen OK?. Sebab itu lah, ada yang menggelarkan cinta itu buta. Pada aku, cinta juga adalah makhluk ciptaan Yang Maha Esa. Ia mencari orang-orang yang ikhlas untuk menerimanya. Sedangkan aku....entah lah...


Mungkin hanya masa yang akan menentukan keikhlasan aku. Aku pernah frust. Adakah ketika itu aku tidak ikhlas? Pelik juga kerana keikhlasan seakan tidak memadai buat cinta. Cinta masih 'mencari' orang lain, sehingga ia berjumpa dengan yang benar-benar serasi. Tetapi....rasenye aku lebih baik dari dia. Kenapa dia yang dipilih?? Benarlah....cinta itu memerlukan panduan, kerana ia buta....

Silap kah cinta?  Di dalam cinta juga, selain dari keikhlasan, ada juga perasaan hormat-menghormati antara satu sama lain. Keikhlasan dan rasa hormat lah yang menguatkan lagi cinta. Maka dengan itu, lantak lah ape orang kata berkenaan sesebuah pasangan tentang apa yang ternampak darinya, samada sesuai atau tidak sesuai, asalkan wujudnya kedua-dua perkara tadi, maka cinta akan hadir untuk pasangan tersebut.....hmmm, aneh juga bukan??


Kisah telur yang pemarah

Kisah telur yang pemarah



'Jangan shalah shangke...adalah menjadi kewajipan kite sebelum bebuke untuk memerik??? SE!!...supaye makanan ni tak tergolong dalam makanan yang ha???RAM!!"

"Eh Ngah! Angah ingat, kami berdue ni makan makanan yang HARAM ke?!"..

"Bukan tak percaye...zaman sekarang ni dah banyak penipuan...penipuan tentang le??HER!!" "Leher pulak...label!!. Penat lah berbual-bual macam ni tak masuk-masuk!" Sambil meneguk air...

"Ngah!Ngah! Belum azan lagi!" "Belum bebuke lagi Ngah!!"....

"Oh? Iye?...kalau macam tu , itu namenye tak senga?? JE!!.. Kalau tak sengaje hukumnye tak aa? PE!!" "Ah, minumlah!!"

Azan pun berkumandang tak lame pastu...

Sorry, citer kat atas takde kaitan pun sebenaunye. Sekadar selingan. Just nak story. ..Tadi aku masak sebijik telur. Kemudian aku baring kat atas sofa. Sambil baring aku mengelamun. Aku pun dah lupe ape yang aku ngelamunkan. Kalau tak boleh story kat sini. Tengah mengelamun isu yang tak penah pupus tu, tetibe dengar macam air paip bocor. Kuat lak tu. Aku pun teringat paip yang bocor kat luar rumah. Tapi apesal kuat sangat bunyik? Lain macam je...

Last2 baru aku sedar yang aku rebus telur. Air dah mendidih sampai kering. Sian telur tu. Aku cakap dalam hati aku, kalau lah telur tu boleh bercakap, mesti dia kate,"Oi tuan, bape lame lagi nih? Aku dah terlebih panas dalam ni!". Dan aku pun berkate lagi di dalam hati,"Pemarah jugak telur ni...".


Sambil aku pun menceduk ia ke dalam gelas dan dijirus dengan air sejuk. Tak lame kemudian, sifat pemarah telur tu pun hilang..

Nasib baik tiada yang hangit. Enak dan berlemak rase telur tu. Nyum, nyum...cube lah!!!


Sunday, December 6, 2015

Apabila roh yang baik pergi meninggalkan orang yang hidup, air mata akan bercucuran dengan sendirinya

Apabila roh yang baik pergi meninggalkan orang yang hidup, air mata akan bercucuran dengan sendirinya


Amat aneh sekali perasaan manusia. Kadang-kala manusia menangis kerana sedih, kadang kala pula manusia menangis kerana gembira. Namun penyebab kenapa manusia mengalirkan air mata masih tidak pernah diketahui dengan secara tepat. Yang pastinya, manusia tidak akan mengalirkan air mata ketika marah, kecuali jika perasaannya itu disusuli dengan perasaan kecewa.

Sungguh aneh juga keserasian perhubungan sesama manusia. Ianya bukan sesuatu yang dirancang untuk berlaku, melainkan dengan kehendak Yang memegang jantung kalbu manusia iaitu Allah 'azzawajalla. Maka dengan itu ramai lah manusia yang saling kasih mengasihi setelah rasa cinta dan kasih itu hadir ke dalam diri mereka. Mereka mengasihi keranaNya, dan mereka membenci juga keranaNya.

Telah menjadi ketetapan alam, roh-roh yang baik saling berada dekat antara satu sama lain, dan begitu juga sebaliknya. Oleh itu, jarang kita lihat seseorang yang dikatakan jahat, berada bersama di kelompok mereka yang baik atas matlamat yang sama, kecuali atas sebab yang tidak dapat dielakkan. Dan begitu juga sebaliknya

Suhu air mata manusia juga merupakan indikasi akan perasaan yang dialami seseorang manusia. Cuba anda rasa air mata yang keluar ketika anda mengalami kesedihan. Adakah ia panas? Bagaimana pula dengan air mata ketika anda gembira atau terharu?. Air mata gembira selalunya air mata yang sejuk. Mungkin kerana keluarnya ia tidak disengajakan, seperti ketika anda sedang menguap. Mungkin juga kerana keluarnya ia terlalu ikhlas. Tetapi jika air mata kesedihan, kadang-kadang kita cuba pula untuk menahannya daripada keluar.

Jika satu roh yang jahat pergi meninggalkan dunia ini, mungkin ada manusia samada  yang baik atau yang  jahat menangisi pemergian  manusia tersebut. Tetapi jika satu roh yang baik pergi meninggalkan dunia ini buat selama-lamanya, tidak kira manusia baik atau pun yang dikatakan jahat, semua nya akan sama-sama merasai kesedihan itu, sehingga air mata akan bercucuran dengan sendirinya tanpa disedari...



Thursday, December 3, 2015

Sekilas tentang perselisihan pendapat antara beberapa aliran di dalam agama

Berikut adalah beberapa perselisihan antara beberapa aliran di dalam agama yang sering menjadi perdebatan hebat sejak dulu hingga kini. Antaranya :


  1. Terdapat aliran fahaman yang mengatakan bahawa Allah sememangnya beristiwa' di atas arasy seperti mana yang disebutkan di dalam ayat al-Qur'an sementara ahli sunnah wal jamaah berpegang teguh pada pendirian bahawa Allah wujud tidak bertempat (tidak semestinya di arasy-Nya)
  2. Berkenaan sifat 20
  3. Al-Qur'an itu qadim.

Wednesday, December 2, 2015

Kaedah perawatan sihir secara sendiri (alami) tanpa orang perantaraan

....Dan dari bahaya gelap apabila ia masuk.Dan dari kejahatan makhluk-makhluk (tukang sihir wanita) yang menghembus-hembus pada simpulan-simpulan dan ikatan tali....
(Surah al-falaq)






Apa yang bakal saya terangkan mengenai kaedah perawatan sihir secara sendiri ini adalah berdasarkan apa yang pernah saya pelajari. Keberkesanan rawatan ini bergantung kepada keyakinan anda terhadap ayat suci al-Qur'an. Namun begitu, usaha serta ikhtiar rawatan bagi mereka yang terkena sihir adalah sesuatu yang dituntut. Oleh kerana itu juga, merawat sihir dan penyakit merupakan  suatu fardhu kifayah.

Sihir atau pun 'ain akan menyebabkan seseorang itu dilanda pelbagai masalah di dalam hidupnya. Dia akan merasakan ada sesuatu yang tak kena dengan hidupnya. Sebagai contoh, seseorang yang sukar mendapat jodoh walaupun pelbagai usaha telah dilakukan. Sihir juga akan menyebabkan seseorang itu seperti terhalang daripada mencapai kejayaan di dalam hidupnya. Jika anda mempunyai antara tanda-tanda yang disebutkan, boleh jadi anda telah terkena sihir ataupun 'ain.

Sebagai info, anda tidak perlu menjadi ustaz ataupun orang soleh untuk merawat sihir secara sendiri. Namun sekiranya anda tergolong di dalam golongan yang disebutkan , mungkin ianya sesuatu yang lebih afdhal di dalam perawatan sihir secara sendiri. Sekali lagi dijelaskan, jika anda bukan ustaz atau pun orang alim atau soleh, anda masih mampu untuk merawat sihir secara sendiri. Insya-Allah.

Berikut adalah kaedah yang boleh dilakukan bagi merawat sihir :


  1. Sediakan segelen air. Jika tiada, anda mungkin terpaksa membahagikan ke dalam beberapa buah bekas sehingga cukup segelen. Namun setiap bekas yang baru, anda mesti membaca surah2 yang akan saya beri
  2. Baca surah al-fatihah, ayat kursi, 3 qul (al-ikhlas, al-falaq, an-naas), surah al-a'raaf (117-120), surah toha (68-70) dan surah yunus (81-82). Ke semua surah ini harus dibaca sebanyak 11 kali kepada air segelen yang telah disediakan.
  3. Air ini boleh digunakan untuk minum dan juga untuk mandi. Amalkan mandi dengan air ini sebanyak 12 malam sehingga habis. Boleh dicampur dengan air biasa semasa mandi. Air daripada mandian hendaklah ditakung kemudian anda boleh gunakan air ini untuk menyiram pokok-pokok yang terdapat di halaman kediaman anda. Tujuannya adalah supaya air yang telah dibacakan ayat suci ini tidak terbazir dengan begitu sahaja. (dan juga agar air ini tidak tercampur dengan benda kotor dan tidak sepatutnya).
  4. Niat sambil berdoa agar Allah menyembuhkan anda daripada sihir.
  5. Air ini juga boleh diletakkan di dalam penyembur dan semburkan di dalam rumah dan di luar rumah anda. (jika mahu)

INFO :

Ayat Surah al-a'raaf yang diberi  adalah berkenaan kisah Nabi Musa A.S yang mencampakkan tongkatnya menjadi ular dan menelan semua ular ahli sihir Fir'aun. Ayat Surah Yunus dan Surah thoha yang diberi juga berkaitan dengan kisah yang sama.


 Surah Thoha
Surah Yunus


A117
Dan Kami wahyukan kepada Nabi Musa: "Campakkanlah tongkatmu!" Maka tiba-tiba tongkat itu menelan apa yang mereka pura-pura adakan (dengan sihir mereka).
(Al-A'raaf 7:117) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
A118
Maka sabitlah kebenaran (mukjizat Nabi Musa), dan batallah (sihir) yang mereka telah lakukan.
(Al-A'raaf 7:118) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
A119
Oleh itu, kalahlah Firaun dan Ketua-ketua kaumnya di situ dan kembalilah mereka dengan keadaan yang hina.
(Al-A'raaf 7:119) | <Embed> | English Translation | Tambah Nota Bookmark
A120
Surah Al-A'raaf (117-120)

Tuesday, December 1, 2015

Mengapa kita harus berperang melawan kebathilan

Sejak Allah mencipta alam ini, telah ada dua jenis unsur yang sering berperang antara satu sama lain. Iaitu lah unsur baik dan unsur jahat. Walaupun kedua-dua unsur ini datang dari Allah, namun Allah meredhai segala yang hak (unsur baik) dan juga tidak meredhai segala yang bathil (unsur yang jahat), tetapi mengizinkan ia berlaku (atas kehendak-Nya).

Semua ini adalah ujian kepada manusia, khalifah yang tinggal di atas muka Bumi Allah. Kerana itu juga lah semenjak kita dijadikan, ke semua makhluk sujud kepada bapa manusia iaitu Adam A.S, termasuk juga alam ini. Maka dengan itu, alam ini juga bertindak atas apa yang dikerjakan manusia. Manusia diberi hak oleh Allah untuk mentadbir alam ini dan akan dipersoalkan di akhirat kelak tentang apa yang telah manusia lakukan terhadap alam ini. Betapa tingginya martabat manusia jika dibandingkan dengan segala makhluk yang terdapat di alam ini.

Dalam mentadbir alam ini, manusia tidak dapat lari daripada ujian-ujian seperti hawa nafsu, syaitan dan sebagainya. Ke semua ini juga merupakan sebahagian daripada unsur alam yang diciptakan oleh Allah. Allah ingin melihat sejauh mana manusia mentadbir alam ini mengikut kehendakNya. Sebagai balasan, Allah membeli dari diri orang yang beriman, yang telah mentadbir alam ini mengikut kehendak Allah, akan harta dan jiwa orang beriman tersebut, dan memberikan syurga sebagai balasan.

Di dalam sejarah manusia juga, peperangan sering berlaku antara yang hak dan bathil iaitu antara Islam dan kafir. Seperti mana yang telah disebutkan, Allah meredhai yang hak iaitu Islam dan tidak meredhai yang bathil iaitu kaum kafir. Namun begitu, Allah mengizinkan kaum kafir itu hidup di atas muka Bumi, berperang dengan Islam dan sebagainya kerana ia adalah sunnatullah (ketetapanNya) yang mengandungi hikmah yang hanya Dia sahaja yang tahu.

Pada masa kini , jika diikutkan, penganut agama selain daripada Islam yakni kaum kafir seperti Kristian, lebih ramai jumlah nya daripada umat Islam sendiri. Kajian dalam tahun 2010 menunjukkan bahawa agama Kristian merupakan agama terbesar dunia sebanyak 31% iaitu 2.2 billion berbanding Islam iaitu sebanyak 23% dan bersamaan juga 1.6 billion. Islam merupakan penganut teramai selepas Kristian. Boleh dikatakan juga agama-agama ini seperti  abang, kakak dan adik. Ini kerana agama Islam merupakan antara agama yang terkini selepas yahudi dan nasrani. Persamaan ketiga-tiganya adalah mereka termasuk kita adalah agama samawi (agama langit) iaitu juga yang dipanggil agama wahyu. Pada akhir zaman, si adik akan mendedahkan segala kesalahan dan kepalsuan yang telah dilakukan oleh abang dan kakaknya, yang sekaligus akan memenangkan segala kebenaran si adik. Tidak lama selepas itu, alam ini akan berakhir dan berlaku lah kiamat.

Sunday, November 29, 2015

Permainan Clash of Clans

Permainan Clash of Clans



Kalau anda belum pernah bermain permainan yang terkenal di dalam aplikasi android dan juga iOS ini, di sini saya akan memberikan sedikit review mengenainya.

Permainan ini adalah permainan strategi dalam melakukan serangan dan pertahanan menggunakan karakter-karakter dan juga bahan binaan yang terdapat di dalam permainan. Selain itu, terdapat juga bahan-bahan pemangkin untuk anda meningkatkan kecekapan dan juga tahap kekuatan strategi permainan ini yang dipanggil sebagai 'loots', 'gems', dan 'elixir'. Bagi elexir, terdapat juga sejenis lagi elexir iaitu dark elixir. Kegunaan elixir ini antaranya adalah untuk menjana 'monster' (askar) dan juga untuk menaiktaraf 'gold mine' yang digunakan untuk menjana 'loots' iaitu 'gold'.

Terdapat bahan-bahan atau material penting di dalam permainan ini seperti 'barracks', 'army camp', 'wall', 'town hall', 'laboratory' dan banyak lagi. Dari segi senjata atau pun 'armor', terdapat 'armor' seperti mortar, cannon, wizard tower, archer tower, air defense, hidden tesla dan banyak lagi.

Bagi monster atau askar, ianya terdiri daripada barbarian, archer, giant, goblin, wall breaker, balloon, wizard, healer, dragon dan juga pekka. Ke semua ini dijana atau dihasilkan melalui elixir (sejenis cecair berwarna pink). Bagi dark elixir pula, ia digunakan untuk menjana monster kategori seperti minnions, hog rider, valkyrie, golem dan banyak lagi.

Strategi permainan adalah dengan menggunakan cara defensif ketika diserang musuh dan juga melindungi Town Hall daripada musnah. Ini kerana, town hall adalah nadi kepada sesebuah base. Tidak kira berapa peratus kemusnahan base yang dialami, sekiranya town hall telah dimusnahkan musuh di dalam masa yang diberi, maka pihak lawan akan mendapat kemenangan sebaik sahaja perlawanan berakhir, Kemenangan dikira apabila pihak lawan atau penyerang berjaya mendapat sekurang-kurangnya satu bintang daripada 3 bintang yang diberi di dalam setiap perlawanan. Bintang adalah markah atau petunjuk kepada keputusan yang bakal diperolehi di dalam setiap siri perlawanan iaitu samada menang atau kalah. Sekiranya town hall musnah, pihak lawan secara automatik telah berjaya memperolehi satu bintang walaupun kadar kemusnahan base hanyalah sebanyak 2 peratus.

Bagi menjadikan permainan ini lebih menarik serta mencabar, terdapat juga pertarungan antara clans.(pertarungan puak). Pertarungan ini adalah gabungan clans-clans di dalam mencabar clans yang lain. Loots biasanya lebih banyak diperolehi melalui peperangan antara clans ini berbanding pertarungan biasa.

Friday, November 27, 2015

Menempelak golongan yang suka menghina golongan yang belum berkahwin

Selain perangai buruk manusia yang suka mengintai serta membuka aib manusia lain, terdapat juga perangai buruk manusia yang gemar menghina manusia lain berkenaan status manusia tersebut iaitu samada bujang atau telah berkahwin. Manusia begini sebenarnya mempunyai penyakit dalaman jiwa yang kronik. Kata Nabi, "Sesiapa yang menghina manusia lain kerana dosa yang dilakukan manusia tersebut, maka dia tidak akan mati sehingga dia melakukan dosa yang sama (tersebut)" -H.R Tirmizi (sahih).

Jadi di sini, kalau ada sesiapa yang pernah membuka aib manusia lain dengan alasan hanya kerana perasaan dengki semata-mata, maka beringatlah, kerana hadis ini telah pun menyatakan mengenai kesan yang akan berlaku akibat daripada perbuatan buruk tersebut.

Kadang-kadang ada juga manusia yang menghina manusia lain hanya kerana masih belum berkahwin . Ini juga termasuk di dalam kategori mengaibkan manusia tersebut jika manusia tersebut berasa terhina dengan kenyataan yang sedemikian. Jika manusia tersebut tidak berasa terhina sekalipun,  natijah daripada orang tersebut membuat kenyataan sedemikian hanya akan menimbulkan spekulasi manusia lain terhadap orang yang dikatakan atau dikaitkan.

Perkara biasa yang sering dilakukan daripada orang yang belum berkahwin kepada orang yang telah berkahwin adalah seperti mengatakan sesuatu yang berkaitan dengan zuriat iaitu anak. Contohnya si polan mengatakan kepada kawannya yang belum berkahwin bahawa dia telah pun memiliki sekurang-kurangnya seorang atau beberapa zuriat hasil daripada perkahwinannya sedangkan kawannya yang bujang itu dirasakan seolah-olah ketinggalan dan juga membazirkan masa kerana belum berkahwin. Jika direnungkan secara mendalam, soal jodoh dan ketentuan adalah daripada Allah S.W.T. Ramai juga manusia yang berkahwin itu bukan lah terdiri daripada golongan yang 'baik-baik' serta ramai juga manusia yang belum berkahwin pula adalah dari golongan mereka yang baik di sisi tuhannya. Jadi apakah hak manusia yang telah berkahwin itu untuk membuat kenyataan berkenaan manusia lain yang belum berkahwin? Jika isu zuriat ditimbulkan, ketahuilah bahawa, bagi seseorang lelaki berusia 13 tahun yang telah akil baligh, dia sebenarnya telah pun 'mampu' untuk memiliki zuriatnya sendiri samada secara perbuatan yang  halal seperti bernikah atau pun sebaliknya. Oleh itu janganlah selalu berkata sesuatu yang boleh membuatkan seseorang itu berasa kecil hati dan sebagainya. Fikirlah dahulu sebelum berkata.

Soal jodoh adalah urusan Allah. Daripada mengatakan sesuatu yang tidak mendatangkan pahala, malah hanya akan menambah dosa serta 'menghabiskan' pahala di akhirat kelak, lebih baik si polan tersebut yang gemar bercakap mengenai perkara di 'tepi kain' orang yang belum berkahwin, agar berhenti daripada terus melakukan perkara buruk tersebut dan mendoakan kebaikan kepada kawannya yang belum berkahwin supaya cepat bertemu jodoh .


P.S : Kahwin tu senang, asal baligh je dah boleh. Tapi untuk mendapat zuriat yang soleh, bukan semudah sebuah perkahwinan .



Thursday, November 26, 2015

Sejarah telah membuktikan

Sejarah telah membuktikan bahawa sesebuah negeri, negara, hatta empayar sekalipun, pernah mengalami zaman kegemilangan dan juga zaman kejatuhan.

Begitu lah juga dengan Islam. Jika kita melihat dari perspektif negara, terdapat negara Islam pada masa kini yang 'tidak tidur lena' dan negara Islam yang 'tidur dengan nyenyak dan selesa'.

Saya tidak bermaksud untuk menghuraikan dengan panjang lebar di sini akan terma kedua-dua perkataan tersebut. Saya menganggap dan berharap tuan-tuan faham maksud saya ini.

Bagi yang tidak faham, mungkin akan faham jua seketika nanti. Negara kita pada masa kini boleh dikatakan negara yang sangat aman dan damai. Malangnya, bila dikaitkan dengan aman dan damai, kita boleh kaitkan juga dengan kurangnya jihad fisabillillah dalam menentang anasir-anasir yang semakin menggugat keamanan.

Ingatkah lagi kepada empayar Islam Abbassiyah yang pusat pentadbirannya di kota Baghdad? Jika tidak silap saya, empayar ini adalah bermazhab Syi'ah. Tetapi walaupun berbeza mazhab, atas  dasar kemanusia, kita juga mesti mempunyai belas ihsan sesama manusia. Maksud saya, ketika kota Baghdad di serang tentera Mongol yang dipimpin oleh Hulagu Khan, tentera-tentera ini bukan sahaja membunuh askar-askar Islam, malah menceroboh ke setiap rumah . Wanita dan kanak2 yang berada ketakutan di penjuru rumah di sembelih tanpa belas kasihan. Ada juga yang diperkosa sesuka hati. Kota Baghdad bermandi kan darah. Ini bukan kisah dongeng tetapi suatu fakta sejarah. Malah kejadian ini masih berulang di kota Baghdad iaitu semasa pemerintahan Saddam Hussein yang dihukum mati suatu ketika dulu. Mengapa umat Islam mengalami nasib yang amat menyedihkan dari dulu sehingga kini?

Tahukah anda, sebelum Iraq tumbang, kota Baghdad merupakan tempat sumber ilmu pengetahuan  serta budaya yang banyak melahirkan ramai tokoh2 ilmuwan serta sarjana seperti Ibnu Sina, Al-Khawarizmi serta imam-imam terkenal seperti 4 Imam besar yang terkenal di dalam mazhab Islam iaitu imam Abu Hanifah, Ghazali, Syafie dan Hambali (redha Allah ke atas mereka). Tidak ketinggalan juga imam-imam hadis seperti imam Bukhari, Muslim, Tarmidzi, Ahmad dan sebagainya, Bukan itu saja, kota Baghdad juga mempunyai peradaban yang moden serta canggih. Namun setelah Baghdad hancur, tentera bersekutu ini ada di antara mereka telah merampas ke semua sumber-sumber ini untuk di kaji semula serta dikembangkan. Mungkin mereka adalah tentera yang sebahagiannya dari Eropah. Sejak itu, kita mulai melihat Eropah secara beransur-ansur keluar dari 'zaman kegelapan' meraka. (Boleh search Google untuk mengetahui lebih lanjut berkenaan zaman gelap Eropah. Ada kaitan dengan gereja).

Dapat kita ketahui juga di sini, keadaan di Baghdad ketika itu sangat aman dan damai. Umat Islam merupakan salah satu kuasa dunia ketika itu. Ini lah maksud saya keadaan umat Islam yang sedang 'tidur nyenyak dengan selesa'. Kita berfikir bahawa kita telah cukup kuat padahal musuh sentiasa memikirkan strategi untuk menjatuhkan musuhnya yang ketika itu adalah kita umat Islam. Lihat lah apa yang terjadi sekarang. Umat Islam di negara asal Islam bertapak telah dikuasai secara halus dan juga secara langsung. Negara seperti Palestin, Syria,Afghanistan tidak pernah tidur lena sejak sekian lamanya. Mujur umat Islam seperti di Malaysia serta rantau Asia Tenggara lain masih lagi aman dan damai dan sedang 'tidur dengan nyenyaknya'. Oleh kerana aman dan damai ini lah, tidak mustahil kita pula akan jadi mangsa seterusnya kerana sejarah pernah membuktikannya...

Biarkan ia pergi

Panjang ceritanya....namun aku muatkan di dalam entry ini sekadar yang aku mampu.

Secara lahiriahnya, manusia suka melakukan perkara-perkara yang baik. Namun kerana di dalam alam ini, selain daripada unsur baik, terdapat juga unsur tidak baik yang mempengaruhi tingkah laku dan perbuatan manusia, maka manusia berubah. Ia adalah segala yang berkaitan dengan nafsu.

Kadangkala kita marah. Kadang kala kita menafikan hak orang lain demi kepentingan diri sendiri serta mungkin juga kepentingan orang-orang yang penting kepada kita. Namun semua yang kita berlaku tidak adil dan menganiayai itu sebenarnya berpunca daripada ketamakan yang didorong oleh hawa nafsu.

Ramai orang beranggapan, perkara-perkara remeh tidak perlu diperbesarkan. Nafsu juga memainkan peranan dalam memarakkan api permusuhan. Lalu perkara remeh akan jadi besar. Bila nafsu ammarah menguasai, manusia akan hilang pertimbangan, lalu berlaku lah perkara yang tidak diingini.

Aku pernah berhadapan dengan manusia yang mengikut hawa nafsunya. Lalu dia telah menghukum aku dengan nafsu kemarahannya. Aku tidak mampu berbuat apa kerana ketika itu aku lemah. Dalam masa yang sama, aku juga memiliki nafsu yang tidak pernah padam. Iaitu nafsu dendam. Aku sedar ia amat bahaya.Tetapi setelah 13 tahun berlalu, aku masih tidak dapat melupakan peristiwa itu. Aku masih berharap agar dapat bersemuka dengan mala'un itu. Aku akan menghukumnya dahulu, baru aku minta penjelasan. Manusia begini telah menyebabkan hidup aku tidak tenang. Aku telah menganggap semua manusia suka menghukum terlebih dahulu tanpa usul periksa.

Jikalau mala'un ni mampus sebelum dia meminta maaf dari aku, maka aku tuntut di akhirat segala amal kebajikan yang dilakukannya. Ketika itu, penyesalan yang tak terhingga akan menghantui mala'un itu buat selamanya,,

Wednesday, November 18, 2015

Beza cemburu dan hasad (dengki)

Cemburu adalah perasaan iri hati terhadap sesuatu dan pada masa yang sama si pencemburu akan berasa terkilan, kecewa atau pun sedih pada tahap-tahap tertentu iaitu samada keterlaluan atau masih boleh dikawal. Namun begitu, perasaan cemburu tidak semestinya diiringi oleh niat untuk menjatuhkan orang yang dicemburui tersebut.

Dengki ataupun hasad adalah perasaan yang lebih kuat serta berbahaya berbanding cemburu itu sendiri. Perasaan dengki adalah hampir kontra kepada cemburu. Sebagai contoh, seseorang yang berasa dengki terhadap orang yang didengki kemungkinan mempunyai niat untuk menjatuhkan, menyakiti atau membahayakan orang yang didengki tersebut.

Apa yang hendak saya sampai di sini adalah mengenai sejenis sihir yang diakui kewujudannya oleh Nabi S.A.W iaitu sihir ain. Sebelum itu, maafkan saya jika ada kesalahan di dalam penyampaian saya ini. Jika ada ustaz, pakar, atau pun ahli di dalam bidang ini, boleh lah perbetulkan fakta ini di ruangan komentar, sekiranya terdapat sebarang khilaf dan sebagainya.

Sihir ain ini  berlaku lebih cenderung kepada perasaan cemburu dan bukannya kerana dengki. Contohnya apabila kita terlihat seseorang yang sempurna samada dari segi fizikal, penampilan atau keberolehan orang tersebut, kemudian dalam masa yang sama timbul rasa cemburu terhadap orang tersebut, maka sihir 'ain (sihir mata) boleh berlaku atau kemungkinan berlaku dengan kepantasan yang melebihi kepantasan sesuatu takdir. Boleh juga dikatakan, sihir 'ain seakan-akan mengubah takdir kerana diriwayatkan bahawa Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud bahawasanya 1/3 daripada umat baginda meninggal dunia disebabkan oleh sihir 'ain.

Dengan ini, dapat disimpulkan bahawa pada suatu peringkat, sihir 'ain boleh mempercepatkan maut berbanding ajal kepada orang yang terkena sihir ini kerana maut adalah qadar muallaq (berubah) manakala ajal adalah qadar mubram (tetap), iaitu tidak dapat dilambat atau dipercepatkan apabila ia telah tiba.


Friday, November 13, 2015

Kenyataan yang menyakitkan

Tidak ada manusia yang dijamin akan setia terhadap manusia yang lain secara hakikat. Ini bermaksud, manusia boleh dikhianati dan mengkhianati. Tidak kira apa jua hubungan mereka samada suami-isteri, lelaki-perempuan, majikan-pekerja dan sebagainya.

Manusia kekal bertanggungjawab terhadap satu sama lain atas dasar saling percaya-mempercayai. Apabila kepercayaan ini dikhianati, baru lah kita akan melihat pengabaian, perceraian dan sebagainya.

Sesebuah hubungan itu juga kekal utuh disebabkan manfaat yang dapat dikongsi bersama. Contohnya, sepasang suami isteri dikatakan berkongsi kehidupan, dan kebahagiaan itu menjadi bertambah lagi seri dengan kehadiran cahaya mata di dalam hidup mereka.

Namun begitu, kebahagiaan itu tetap suatu objek yang subjektif. Saya rasa, kebahagiaan suami isteri yang dirasai bersama adalah berlainan di antara satu sama lain. Mungkin si suami merasa lebih bahagia berbanding si isteri dan begitu juga sebaliknya.

Walaubagaimanapun, di dalam situasi ini, si isteri mungkin mengambil langkah 'berdiam diri' bagi menjaga 'kepentingannya', walaupun dia sebenarnya tidak merasa bahagia sebagaimana si suami rasakan. Mungkin mereka telah beroleh beberapa cahaya mata, namun hakikatnya, hanya sebelah pihak yang benar-benar merasa bahagia.

Katakan bahawa, setelah bertahun-tahun bersama di dalam mahligai yang dibina, akhirnya si suami pulang menemui pencipta. Si suami tidak akan pernah tahu bahawa si isteri menyimpan suatu rahsia yang amat besar, iaitu si isteri tidak pernah benar-benar ikhlas menyayangi suami itu. Namun di sini, apa yang utama adalah bagaimana kehidupan si suami tersebut. Adakah sepanjang hidupnya di merasa bahagia atau pun sebaliknya.

P.S : Saya dah berumur 32 tahun dan masih bujang. Saya tak gembira pun jadi bujang sebenarnya , tapi saya redha dengan ketentuan ini. Walaupun yang saya tulis ini hanyalah cetusan idea, saya amat berharap bakal isteri saya nanti benar2 ikhlas menyayangi saya. Tetapi jikalau sebaliknya, saya minta tuhan akan tunjukkan kebenarannya.

Tuesday, November 10, 2015

Terima lah lagu berjudul ' lena ku tak tidor'

Lena ku tak tidor, kalau tidor tolong kejut...

Kasih tertumpah, gulai ke nasik...


Demi...kian lah kisah ini
Yang tak bisa mengerti

Biar ku titipkan
Mane ubat titip aku...
..hingga terdaya ku melafazkan..
Sejuk...terketar-ketar ini
Kepadamu...ku tak kesah....
~Jeng,jeng, jeng, jeng....jeng, jeng, jeng,..(muzik..muzik)~
Ingin ku buktikan...keyakinan dalam diri....
Ku puya yiwa an suci....
Untuk...ku miliki sepenohnya wirawaku

Oh, sakitnya terkena panahmu..
Terbelenggu aku di tawan menunggu
Bergerora intihan asmaramu
Di pelanta, ambil roti sapu...
Namun....kerana tulisan, mu ku mampu, uka mahu,,,
Deni....maluri ang sama, kita masih semalu.....


Saturday, November 7, 2015

PENCARIAN BLOG LIST NOVEMBER 2015

Salam sejahtera...

Dengan lafaz bismillah, saya ingin menganjurkan pencarian blog list seramai 5 orang di blog ini.

Segmen ini bermula hari ini November 7, 2015 sehingga November 30, 2015.

Untuk menyertai, hanya perlu tinggalkan komen.

Terima kasih.

Friday, November 6, 2015

Kata seorang menteri


Apabila saya memandu ke pejabat, saya pernah bangun pukul 5.45 pagi. Saya keluar rumah pukul 6.30 pagi bagi mengelakkan traffic jam. Saya pernah belanja RM  80 untuk minyak dan RM 35 untuk tol selama seminggu. Ini belum termasuk tol parking.

Apabila subsidi petrol ditarik balik, saya diberitahu supaya mengubah gaya hidup dan saya lakukan.

Sekarang, waktu pagi saya bermula pada 4.40. Saya ambil train pertama ke KL Sentral pukul 5.47 pagi. Sampai di KL Sentral sejam kemudian. Kemudian ambil LRT ke Bangsar. Tukar ke T634 Bas RapidKL ke Jalan Dungun dan sampai di pejabat pukul 7.40 pagi awal.

Secara kasarnya, saya mengambil masa hampir 2 jam bagi jarak sejauh 35km. 4 jam ulang-alik. Bagaimanapun, saya bukan lah hendak menekankan mengenai perkara tersebut tetapi sekurang-kurangnya ia masih dapat mengelakkan kesesakan di waktu pagi. Tambahan pula, saya dapat membaca, tidur, bermain iphone. Saya boleh meronda.

P.S : Tapi Encik Menteri, jangan kata kami belum cukup terbeban dengan kenaikan harga tol dan  tambang pengangkutan awam. Cuba dulu rasai apa yang kami rasa ini selama seminggu. Kemudian, anda boleh lah samada membuat kenyataan yang lebih terpelajar atau pun terus jadi seperti diri anda sekarang.

Perkhidmatan Perubatan Di Hosiptal Kerajaan



5/11/2015 BERITA KL - DS Najib memberitahu bahawa kerajaan BN menyediakan perkhidmatan perubatan yang terbaik di dunia

Beliau berkata perkhidmatan itu adalah antara yang termurah berbanding negara-negara lain dan akan diteruskan bagi membantu golongan yang kurang mampu.

Melalui blognya, DS Najib memberitahu bahawa beliau telah berkunjung ke Hospital Shah Alam bagi meninjau salah satu pelaksanaan Bajet negara yang telah dibentangkan kerajaan.

Pengarah hospital di situ memberitahunya pelbagai fasiliti akan disediakan dan beliau yakin ianya akan memberi manfaat kepada orang ramai.

Tiada caj konsultasi kepakaran oleh hospital kerajaan malah kos perubatan adalah lebih rendah berbanding swasta.

DS Najib juga dikatakan akan mempertimbangkan cadangan pegawai-pegawai perubatan berhubung pengkajian dan pengstrukturan semula  gred jawatan bagi doktor-doktor pakar dan sistem kenaikan pangkat.


Hospital Shah Alam telah mampu memberi khidmat kepakaran kepada 623 pesakit luar dan ia merupakan satu angka yang amat memberangsangkan walaupun baru beroperasi 6 bulan.



Wednesday, November 4, 2015

Jika kita orang baik, kita tak perlu ramai geng

Orang baik yang dimaksudkan di sini adalah orang baik yang dekat dengan tuhannya (muqarrabun). Orang baik sebegini akan dilindungi oleh tuhan daripada kecelakaan, bahaya dan musibah yang sedang atau akan menimpanya.

Kita ambil contoh mat rempit. Mat rempit memang penakut jika dia berseorangan. Kelancangan mulutnya juga kadang-kadang hanya berlaku semasa dia sedang bersama geng-gengnya.

Kata Dr. Mohd Asri Zainul Abidin (Dr. MAZA) :

Jika Allah hendak memberikan kebahagiaan kepada seseorang, dia tidak boleh ditahan dengan apa-apa tangan sekalipun.. Jika Allah menghalang kebahgiaan kepada seseorang, dia tidak boleh dihulur dengan apa-apa tangan sekalipun.. Jika Allah uruskan urusan kita, dan Allah tidak serahkan diri kita kepada kita, walaupun sekelip mata.. dunia boleh berbuat apa-apa, tetapi mereka tidak boleh mencabar kebesaran Allah.. Jika Allah mengatur untuk kita apa yang orang rasa tewas, kita akan melihat kemenangan di sisi Allah. Apa yang orang rasa rugi, Allah akan memberikan keuntungan. Yang mana jalan-jalan manusia tak sangka, tetapi Allah boleh mewujudkan keajaiban dalam kehidupan.

Di sini dapat kita pelajari bahawa tidak semestinya apabila kita berhadapan dengan situasi diancam dan sebagainya, kita akan akan terus rebah dan tewas kepada musuh. Selagi Allah bersama kita, kita pasti akan berjaya walaupun tanpa pertolongan mana-mana makhluk di saat yang genting itu.

Jika kita dianiaya, permintaan kita akan dimakbulkan melalui do'a yang kita pohon. Jika kita meninggal, kita akan dapat pahala yang besar. Itu janji Allah . Oleh itu jangan takut dan bersedih. Sentiasa lah berserah kepada Allah, Dzat yang menguasai segala yang ada di langit dan di bumi. Insya Allah, kita akan dlindungi oleh-Nya.

Maksud sempurnakan harimu




Cube tengok gambar di atas. Apa yang anda fikirkan? Tempat ini saya pergi berseorangan. Waktu itu hujan baru sahaja berhenti dan tidak ramai orang yang melalui 'promenade' ini. Tidak lama kemudian, baru lah ternampak seorang lelaki (mungkin warga Eropah) sedang berjogging di sepanjang laluan ini,

Saya memang tidak pernah ke sini. Ini lah pertama kali saya datang setelah mendapat maklumat daripada Encik Google. Pada saya tempat ini sememangnya menarik. Di bahagian belakang (gambar ini) terdapat bot-bot jenis cruiser yang boleh disewa jika ingin berlayar di laut sekitar kawasan ini.

Sebenarnya tempat ini merupakan gabungan antara hypermarket dan pantai. Oleh itu tidak hairan lah jika tempat ini lebih banyak dikunjungi oleh pelancong asing berbanding penduduk tempatan.

Bagi saya, kita boleh melakukan apa sahaja aktiviti selagi ia tidak bertentangan dengan peraturan samada negara ataupun agama. Malah di dalam Islam juga, kita amat digalakkan untuk berjalan di atas muka bumi ini bagi melihat kebesaran ciptaan Allah S.W.T.

Terdapat juga riwayat menceritakan bahawa Nabi S.A.W juga pernah pergi bersiar-siar seorang diri ke sebuah telaga dan duduk berhampiran telaga tersebut. Ini menunjukkan bahawa Nabi juga melakukan apa yang manusia biasa seperti kita lakukan.

Perjalanan saya ke tempat ini tidak lama iaitu hanya sekitar sejam atau lebih. Terdapat juga sebuah kawasan di mana terdapat aktiviti-aktiviti menarik seperti permainan kereta kanak-kanak dan segway. Saya menuju ke sebuah staple shop dan membeli sebotol cuka epal untuk dibawa pulang.

Sempurnakan Harimu adalah perkara untuk dilakukan terhadap diri kerana diri kita juga punya haknya yang tersendiri. Selain ibadah seperti bekerja, tidur dan sebagainya, pergi berjalan-jalan juga adalah suatu ibadah yang bukan sahaja dapat memberi ketenangan tetapi juga pahala .

Monday, November 2, 2015

Permainan Video Yang Boleh Buat Korang Lupa Dunia Dan Mengembara Sepuas-puasnya

Permainan video yang aku maksudkan di sini adalah Grand Theft Auto ataupun lebih dikenali sebagai GTA.

Aku setuju bahawa permainan video apa pun kalau kita terlalu asyik, akan membuatkan kita leka dan lupa segala masalah (sekurang-kurangnya untuk seketika). Tapi bagi aku, secara peribadi GTA ni memang games yang lain daripada yang lain.

Aku minat gak games kategori RPG (role-playing games) macam Call Of Duty, Assassins Creed dan sebagainya. Tapi GTA ni lebih 'make sense' disebabkan mission2 yang diberi untuk diselesaikan dan juga kepelbagaian kisah yang terdapat di dalamnya, hampir sama seperti di dalam dunia realiti.

Contohnya kisah mengenai persaudaraan, kasih sayang dan pengorbanan. Memang complete lah. Jika kita ambil Call Of Duty sebagai perbandingan, permainan ini lebih berkisar tentang peperangan dan juga ketenteraan, termasuk juga kisah-kisah yang berkait rapat di dalam permainan ini. Jadi pada aku, COD tidak mempunyai kekuatan untuk membuatkan kita seolah-olah berada di dunia tersendiri seperti yang terdapat di dalam games GTA.

Sebagai tambahan, kapasiti storage untuk permainan GTA biasanya sedikit besar berbanding COD disebabkan  maps (peta) yang terdapat di dalam permainan tersebut. Ke semua maps yang terdapat di dalam GTA adalah berkaitan dengan mission2 yang akan kita laksanakan, hampir sama seperti COD tetapi maps COD boleh di skip, bergantung kepada mission yang terdapat di dalamnya manakala maps GTA adalah sekuens iaitu bersambung secara bersiri. Oleh itu, di dalam permainan ini, kita akan dapat melihat games akan loading walaupun semasa kita sedang di dalam sesebuah mission.

Pada masa hadapan, dengan mengambilkira kapasiti storan (storage) yang kian berkembang berbanding semasa zaman 90an dahulu di mana jumlah terbesar sesebuah storan hanya Megabytes, mungkin suatu masa nanti apabila storan yang lebih besar daripada Terabytes telah dihasilkan, maka maps boleh mencecah sehingga sebesar planet Bumi (tiada yang mustahil). Jika Google Maps boleh digabung bersama permainan video apabila storan yang bersaiz super dihasilkan suatu hari nanti, maka impian ini akan menjadi kenyataan dan permainan video akan lebih realistik dan futuristik dengan mission2 yang lebih banyak serta mencabar!

Wednesday, August 12, 2015

Semalaman ku tak lena

Peristiwa siang tadi benar2 menyakitkan kepala sehingga sukar untuk aku tidur lena. Ditambah dengan keadaan kesihatan aku yang bukan pada tahap terbaik berbanding beberapa tahun dahulu, ketika masih dalam lingkungan usia 20-an.

Niat di hati untuk melarikan diri ke ibu kota. Tapi entah di mana pula hendak aku menginap nanti. Tempat sewa pula bukan senang dapat. Tempoh pengajian 'orang tua-tua' masih berbaki satu semester lagi. Kalau difikirkan, memang masih sempat untuk merancang masa hadapan, cuma perlu merancang dengan lebih teliti dan teratur, berbanding semasa aku bekerja dahulu.

Kerja sekarang memang tak sehebat dulu pendapatannya. Tapi lebih tenang, sehingga hari ini, ketenangan itu pula seakan mulai pergi. Mengapa aku sering merasakan seakan masa untukku hampir tiada. Untukku melakukan sesuatu, untuk kehidupanku ini. Kalau lah aku tidak terasa bahawa aku semakin berusia. Kalau lah aku tidak terasa bahawa cinta sejati itu tidak boleh didapati. Kalau lah aku tidak terasa bahawa 10 tahun akan datang tidak akan sama lagi seperti 10 tahun sebelum ini.

Friday, August 7, 2015

Sumber manusia (modal insan) VS mesin (tenaga mekanikal dan robot)

Zaman sekarang, banyak syarikat terkemuka atau pun organisasi cuba untuk mengurangkan tenaga manusia dan beralih kepada mesin-mesin dan sebagainya. Sebab utama adalah untuk menambahkan lagi pendapatan syarikat atau organisasi tersebut di masa hadapan. Salah satunya adalah kerana kaedah tersebut dapat menjimatkan kewangan syarikat dalam jangka masa panjang kerana syarikat atau organisasi tidak perlu lagi membayar gaji pekerja. Penjimatan jangka masa panjang tersebut pula boleh digunakan untuk menjana lebih banyak lagi pendapatan dengan rancangan-rancangan, stategik pemasaran, pelaburan syarikat dan sebagainya.

Pada pendapat saya, cara begini ada pro dan kontra. Contohnya kalau anda sering berurusan dengan khidmat pelanggan. Anda pasti ada pengalaman menerima layanan buruk oleh khidmat pelanggan (customer service). Jika perkara seperti itu berlaku, apa yang anda rasa? Kalau anda juga tergolong dalam golongan yang sensitif seperti saya, pasti peristiwa tersebut akan terbawa-bawa sekaligus menyuramkan hari anda pada hari tersebut. Anda akan dihantui persoalan tentang apa kesalahan anda hingga anda dilayan atau mungkin juga dimarahi  sebegitu rupa.

Inilah salah satu kebaikan apabila kompeni atau syarikat 'beralih' daripada tenaga manusia kepada tenaga mesin. Saya memang sokong perkara seperti ini. Apabila anda mahu sesuatu dan tidak faham, mesin ataupun robot takkan pernah letih dan jemu melayan anda sehingga anda benar-benar faham. Apatah lagi untuk dimarahi, robot tidak pandai melakukan perkara itu. Anda juga tidak akan lagi berjumpa dengan manusia yang tiada belas kasihan, menjatuhkan maruah anda atau menghina anda. Kemungkinan juga manusia-manusia sebegini akan bekerja sendiri dan tidak lagi berurusan dengan manusia. Mungkin mereka boleh berurusan dengan haiwan-haiwan di hutan atau mungkin juga mengambil kursus atau pun ujibakat untuk menjadi raja rimba iaitu tarzan. Jika tarzan pun tidak layak,akhirnya mungkin mereka mencuba pula untuk menjadi monyet.